En förskollärarstudents reflektioner

Hej och hå! Här kommer jag delge mina tankar och reflektioner kring vad som sker under kursens gång (utbildningsvetenskaplig kärna 2)

uppgift 1

Publicerad 2014-09-16 11:42:00 i Allmänt,

Under den senaste veckan har vi varit uppdelade i mindre grupper för att skapa en fiktiv förskola. Bilden visar i stort vad vi har kommit fram till.

Vi har försökt tänka på att ha en förskola som är öppen, där pedagogerna försöker vara engagerade och lyhörda, att man försöker planera verksamheten utifrån barnen och att barnen får känna att de ska få vara delaktiga.

Eriksson (2013) menar att barn hellre leker i rum där materialet inte är förutbestämt. Då tror jag att det är bra att man erbjuder varierande rum och rum där barnen mer kan vara delaktiga i att bestämma innehållet och vissa rum där det inte är allt för förutbestämt. Eriksson skriver ju om hård och mjuk funktionalism, där hård funktionalism är att saker är mer förutbestämda i rummen. I den mjuka funktionalismen så är saker och ting inte lika förutbestämt och det lockar då mer till barnens fantasi. Så om man nu ska utgå från att barn hellre leker i rum där saker inte är så förutbestämda så bör man tänka mer efter den mjuka funktionalismen.
Men jag tror att det kan vara bra att ha en kombination av de båda - att vissa rum och saker kan vara mer förutbestämt, men så klart ska man utgå från barnens intressen när man skapar rummet, medan vissa rum kan vara lite mer flexibel och inte lika förutbestämt.


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela